tisdag 15 september 2015

Föreläsning med Annika Östberg

I dag handlar inlägget om något helt annat än hem och hushåll.

I går var jag på en mycket gripande föreläsning av Annika Östberg. Ni vet kvinnan som satt 28 år i Amerikanskt fängelse dömd för mod.

Föreläsningen handlar "... om att komma tillbaka. Om att finna hopp och en framtid trots ett mörkt förflutet" (Annika Östberg)

Annika Östberg

Annika berättar om att det är tillfälligheter/ögonblick som gjort att hon hamnade där hon hamnade. Det finns kanske lite en mening med saker och ting...

Föreläsningen handlade även om att förlåta, förlåta människor, händelser och annat som tynger en. För om du gör det är det på något sätt lite enklare att ta sig vidare. Du lever inte i bitterhet. 

Efter att ha lyssnat på någons berättelse som inte haft det enklaste liv man kan tänka sig är det så oerhört viktigt att påminna sig själv om hur bra man faktiskt har det (i alla fall har jag det när man jämför). Trots motgångar vi alla är med om på ett eller annat sätt är det viktigt att stanna upp och tänka till. 

Givetvis är allt individuellt, man har det jobbigt stundtals men det finns alltid någon som har det värre. 

Så nu mina vänner tänker vi på alla små och stora saker eller händelser som vi kan vara lyckliga eller stolta över. Stort som smått!

Tack Annika för en enormt gripande föreläsning och att du delade med dig, det var nog viktigt för alla!
Hoppas ni får en go dag!
Kram



1 kommentar:

Ekenäsliv sa...

God fm!
Ja, livet är en berg- och dalbana... Alltsid gripande att lyssna till människors olika öden.
Jag fick ta del av den hel del vid Internationella Anhörigkonferensen förra veckan. Samt att jag fick dela min egen historia.
För mig är det viktigt att dela med mig då jag hoppas det hjälper någon annan. Helt oegoistiskt och att bli bitter har jag lovat mig själv att aldrig bli.
Livet ger och tar, av somligt mycket mer, som för Annika... Så starkt att hon gör detta tycker jag.
Ha en fin onsdag!
Kram Anna